Uit een recent onderzoek van autoverzekeringsapp Jerry’s Drivers blijkt dat de ambitieuze drang van president Biden naar elektrische voertuigen op weerstand stuit onder het Amerikaanse publiek. Hier is het volledige verhaal.
De afnemende belangen in elektrische voertuigen
Tijdens Fox & Friends Weekend deelde Kayleigh McEnany de enquête waaruit bleek dat de belangstelling voor elektrische auto’s is gedaald tot 41%, vergeleken met bijna 50% vorig jaar. De sterkste daling werd waargenomen onder Amerikanen van Generatie Z, wat wijst op een uitdaging bij het betrekken van jongere generaties bij de transitie naar elektrische voertuigen.
Bij het bespreken van deze bevindingen benadrukte energie-expert Jason Isaac verschillende redenen die bijdragen aan het afnemende enthousiasme voor elektrische voertuigen. Een van de grootste zorgen is angst voor bereik, een term die wordt gebruikt om de angst te beschrijven dat de batterij leeg raakt voordat je een laadstation bereikt.
De redenen achter de trend
Isaac deelde een recent verhaal van een eigenaar van een elektrische auto die last had van angst na een hotelverblijf, waarbij de accu zichzelf warm moest houden, wat resulteerde in verlies van beschikbare kilometers.
Een ander belangrijk punt van zorg van potentiële EV-gebruikers is de oplaadtijd. Hoewel elektrische voertuigen bij volledige lading een bepaalde actieradius bieden, wordt de tijd die nodig is om de batterij op te laden vaak als een nadeel ervaren.
Isaac vertelde dat “1300 kilometer afleggen met zeven stops om op te laden en dan uren te wachten om op te laden” voor veel Amerikanen een grote zorg is.
De milieu-impact van elektrische voertuigen, een factor die vaak wordt aangehaald ten gunste van elektrisch vervoer, komt ook onder de loep. Isaac wees erop dat individuen zich bewust worden van de milieukosten die gepaard gaan met de productie van onderdelen van elektrische voertuigen. Berichten over jonge kinderen die werken in mijnen die eigendom zijn van en gecontroleerd worden door China en waar materialen voor EV-componenten worden gewonnen, hebben ethische zorgen bij consumenten doen rijzen.
Een koolstofrijke levensstijl opgeven
Daarnaast ging Isaac in op de perceptie dat de transitie naar elektrische voertuigen gepaard gaat met het opgeven van een koolstofrijke levensstijl. Het verhaal rond elektrische voertuigen die milieuvoordelen bevorderen, botst met de realiteit van de CO2-voetafdruk van de hele toeleveringsketen.
Isaac voegde er ook aan toe dat de kosten een andere factor zijn die de houding van het publiek ten opzichte van elektrische voertuigen beïnvloedt. Isaac uitte zijn zorgen over de potentiële economische last voor arme mensen en mensen uit de middenklasse en zei: “Uit een onderzoek van de Public Policy Foundation blijkt dat er gedurende tien jaar ongeveer $50.000 aan verborgen kosten is die worden doorgedrukt naar mensen die worstelen met de rekeningen voor elektriciteit en verwarming van woningen. .”
Isaacs discussie raakte het bredere sentiment aan dat naarmate links zijn drang naar elektrische auto’s intensiveert, er een overeenkomstige afname van de belangstelling onder het Amerikaanse volk lijkt te zijn.
Uitdagingen van EV-adoptie
Tijdens het gesprek werd ook dieper ingegaan op de tekortkomingen en uitdagingen van de adoptie van elektrische voertuigen, waarbij voorbeelden naar voren kwamen die de publieke perceptie mogelijk hebben beïnvloed. Gastheer McEnany deelde mee dat de recente reis door het hele land door minister van Energie Jennifer Granholm, waarbij problemen met het opladen van elektrische voertuigen werden ondervonden, mogelijk het vertrouwen van het publiek in de betrouwbaarheid van elektrische voertuigen heeft aangetast.
Interessant genoeg deelde McEnany mee dat, ondanks dat Generatie Z wordt aangeprezen als de generatie die zich het meest zorgen maakt over klimaatverandering, uit het onderzoek bleek dat er onder deze doelgroep een gebrek aan enthousiasme is voor elektrische auto’s.
Focus op het produceren van meer Amerikaanse energie
In tegenstelling tot de afnemende belangstelling voor elektrische voertuigen pleitte Isaac voor een focus op het produceren van meer Amerikaanse energie.
Hij benadrukte dat de Verenigde Staten de afgelopen vijf decennia aanzienlijke vooruitgang hebben geboekt bij het terugdringen van de vervuiling met 78% en tegelijkertijd een wereldleider zijn geworden in het bieden van toegang tot schoon en veilig drinkwater. Isaac betoogde dat het Amerikaanse model van leiderschap op milieugebied, dat tot stand komt door een verhoogde energieproductie, als voorbeeld dient voor de rest van de wereld.
De resultaten van het onderzoek suggereren dat het streven van president Biden naar een wijdverbreide adoptie van elektrische voertuigen mogelijk met meer hindernissen te maken krijgt dan verwacht.
Welke factoren zijn volgens u het meest cruciaal bij het wegnemen van de publieke zorgen over elektrische voertuigen? En hoe kan de EV-industrie beter samenwerken met consumenten om deze uitdagingen het hoofd te bieden?